Pagina's

maandag 12 december 2011

Ontstaan en kort overzicht BRODROV

Ik werk al heel lang met Huub samen.
We hebben elkaar leren kennen eind jaren 90.
Ik woonde in Maastricht en was met een bandje bezig: Jakala.
We hebben toen een groot optreden georganiseerd in het oude HTS gebouw waar hij toen woonde.
Huub maakte speciaal een paar schilderijen en bouwde allerlei stellages zoals diverse podia en kassa. Het was een schitterend optreden met een man of 60 publiek.
ik zou echt eens de archieven in moeten duiken om daar foto's en films van te zoeken.

Daarna heb ik een tijdje bij hem in het gebouw gewoond en heb ik de techniek gedaan voor zijn voorstelling met Yvette: Scarecrow.

Huub was toen vooral beeldend bezig.

Omdat ik ging verhuizen en mijn apparaat een tijd moest opslaan vroeg ik hem of hij zolang op de spullen wilde passen. Hij mocht er ook op spelen.
Hij had mijn keyboards en synthesizers aangesloten en is sindsdien nooit meer gestopt met spelen.

Een van de eerste muzikale projecten was 'Inside Oustide', een muziekproject / installatie bij Mondriaan zorggroep in Heerlen. We hadden een installatie gebouwd met allerlei instrumentjes, bekkens, klerenhangers, samplertjes en keyboardjes. Ik liep in de pauze rond met een audiorecorder om geluiden van de mensen op te nemen die ik in de 2de set meteen verwerkte. De mensen vonden het leuk 2 gasten te zien optreden die volgens hen net zo 'gek' waren als zijzelf!

Daarna hebben we diverse optredens gedaan met meer elektronica en met enorme installaties waaronder een hele grote gong van Willem waar we op projecteerden. We hebben een aantal keer opgetreden waaronder bij de kunsttour, de avond dat de ME alles ontruimde, op 2 Smederijfestivals, bij de opening van een expositie van Micha Klein in Vlissingen en als act op een groot festival Novalectra. We hebben onder diverse namen gespeeld met als belangrijkste Elektor - Kollektor, E-frøb en sinds eind 2012 BRODROV (spreek uit BroodRoof). 

Het leuke met Huub dat je niet weet waar hij mee komt en wat hij doet. Hij speelt niet als een muzikant maar als een kunstenaar en is daardoor authentiek in zijn spel. Ik probeer altijd om zijn creaturen heen te spelen.

Door de jaren hebben we verschillende dingen uitgeprobeerd. geweldige improvisaties gemaakt die we met veel pijn moeite en frustratie probeerden te reproduceren.
Tegenwoordig jammen we op een meersporen recorder en ik maak daar in de studio weer wat van. Uiteraard produceert Huub in zijn eigen studio ook van alles, ook van onze repetities plukt hij weer van alles. We hebben altijd samen, naast en met elkaar gewerkt.
Dit duoblog gaat daar ook een poging van zijn.

Sinds ik kinderen heb en Huub naar Noord Limburg is verhuisd spreken we helaas veel minder af en zijn we een stuk minder productief,We hebben een paar weken geleden het idee opgevat om weer eens wat te gaan maken, er zijn al wat beelden en vage ideeën.

Ik wil het nu bij deze tekst houden en hoop in de toekomst wat plaatjes toe te voegen aan de tekst.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten